Polski rynek usług stomatologicznych – wzorem europejskiego – jest w trakcie konsolidacji. Małe gabinety coraz częściej dołączają do dużych sieci. Ten proces wymuszają oczekiwania pacjentów, dla których liczy się jakość oferowanych usług, wygoda, zaufanie do lekarza i nowoczesne wyposażenie gabinetu. W Polsce rynek ten zdominowały prywatne podmioty, które stać na kosztowne inwestycje, ponieważ publiczne wydatki na stomatologię sięgają raptem 2,5 proc. całego budżetu NFZ. Leczy się w nich ponad połowa pacjentów.
Rynek usług stomatologicznych w Polsce jest zdominowany przez usługi prywatne. Wynika to z luki, jaką de facto pozostawił sektor publiczny, w którym inwestycje w usługi stomatologiczne są na bardzo niskim poziomie. Z tego względu bardzo dobrze rozwinął się sektor usług stomatologicznych obsługiwanych przez podmioty prywatne. Są one na zupełnie innym poziomie niż podmioty obsługiwane w ramach NFZ.
Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk
Powodem jest przede wszystkim technologia, coraz bardziej obecna w stomatologii, która przechodzi etap cyfryzacji. Za te inwestycje odpowiada głównie sektor prywatny, a nie publiczny. Pacjenci to doceniają, ponieważ nowe technologie powodują, że obsługa pacjenta i jego wizyta jest o wiele bardziej komfortowa, bezpieczna i bezbolesna.
Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk
Pacjenci zwracają również uwagę na dostępność i sposób, w jaki mogą umówić się na wizytę. Ponieważ są bardzo zabiegani, umówienie wizyty dentystycznej jest jedną z ostatnich rzeczy, o których myślą. Ułatwienie im tego, na przykład udostępnienie grafiku lekarza online, w którym pacjent w każdym miejscu i o każdej porze może taką wizytę umówić, jest bardzo istotne.
Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk
Pacjent przywiązuje dużą wagę do tego, aby język stosowany przez lekarza był przystępny i zrozumiały. Bardzo ważna jest pierwsza wizyta, na której przeprowadzana jest pełna diagnostyka z wykorzystaniem tomografu komputerowego i fotografia, dzięki której pacjent wie, jak jego uzębienie wygląda przed zabiegiem, co się dzieje w trakcie i jak to wygląda po zabiegu. Po pierwszej wizycie pacjent otrzymuje pełny plan leczenia, w którym ma jasno określone, ile będzie ono trwało, jakie procedury będą wykonane i jaka inwestycja jest konieczna z jego strony. Przejrzysty plan powoduje zaangażowanie pacjenta i większą motywację do leczenia.
Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk
Rynek stomatologiczny w Polsce się konsoliduje. Widać to po transakcjach dokonanych w ostatnich kilku miesiącach. To powoduje, że właściciele innych klinik są coraz bardziej zainteresowani tym procesem. Właściciele klinik sami się do nas zgłaszają i pytają, jak mogą z nami współpracować.
Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk
Otwierając gabinet dentystyczny, trzeba zainwestować bardzo duże pieniądze. Tomograf komputerowy, który jest standardem, kosztuje ponad 200 tys. zł. Skanery wewnątrzustne, które coraz mocniej wchodzą na rynek, to wydatek rzędu co najmniej 150 tys. zł. Dentysta nie jest uczony, w jaki sposób zarządzać placówką, a duże sieci wiedzą dokładnie, jak to robić. Dlatego widzimy, że dentyści są zainteresowani synergią pomiędzy tym, w czym lekarz jest najlepszy, czyli w leczeniu i opiekowaniu się pacjentami, oraz tzw. back office, czyli marketingiem, inwestycjami, finansami czy zakupami.
Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk
Jest to wysoko wyspecjalizowana placówka stomatologiczna zajmująca się głównie protetyką i bardzo blisko współpracująca z laboratorium protetycznym, które również przejęliśmy i na podstawie którego będziemy budować ekosystem dla całej Medicover Stomatologia.
Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk