Uczniowie w klasach I-III mają średnio 5 godzin lekcji każdego dnia. Wg. badań [1], dzieci w tej grupie wiekowej są w stanie skupić swoją uwagę przez zaledwie 25 minut. Dlatego stałym elementem lekcji powinny stać się przerwy śródlekcyjne, podczas których uczniowie wykonują krótkie ćwiczenia fizyczne. Nawet 3 minuty aktywności ruchowej w klasie pozwalają na poprawę koncentracji, dotlenienie mózgu oraz ograniczenie czasu przebywania w pozycji siedzącej. Ten prosty sposób sprawi, że nauka będzie o wiele przyjemniejsza, bardziej efektywna, a postawa ciała prawidłowa.
Konkurs dla szkół
Wystarczyło zaledwie kilka dni, podczas których proponowaliśmy klasie krótki trening w czasie lekcji, aby uczniowie przyzwyczaili się do tego. Dzieciaki wręcz czekają na ten moment lekcji i są ciekawe, jakiej dyscypliny sportowej będzie dotyczył kolejny 3-minutowy trening. Jestem przekonana, że przerwy śródlekcyjne będą stałym elementem każdego dnia nauki
– mówi Pani Agata Jarczyk, nauczycielka wychowania fizycznego ze Szkoły Podstawowej nr. 4 im. Tadeusza Kościuszki w Świętochłowicach, która wygrała konkurs oraz nagrody w postaci sprzętu sportowego.
Potrzeba zwiększenia aktywności fizycznej w szkole
Dbanie o rozwój dziecka jest wielościeżkowe. Harmonijna współpraca sfery poznawczej z przerwami o typie ruchowym okazała się najlepszym rozwiązaniem, aby wspomagać każde pole rozwoju. Ruch nie tylko okazał się skuteczną formą odpoczynku dla dzieci po szkole, ale również krótkie przerwy w trakcie nauki pozytywnie wpływają na to, co dziecko wynosi z lekcji.”
– dodaje lek. Alicja Sapała-Smoczyńska, specjalista pediatrii, Kierownik Działu Medycznego Szpitala Medicover.
O programie FitSchool - dobre nawyki ruchowe małymi krokami
Źródło:
[1: „Rozwój psychiczny dziecka” Sidney M. Baker, Louise Bates Ames i inni]